Gratis patronen

maandag 21 december 2015

Deken haken met gratis patroon

Deze deken is gehaakt van katoen 
maar kan natuurlijk in allerhande materialen gehaakt worden.
Het formaat van deze deken is 80x80cm 
Benodigdheden voor deze deken:
350 gram katoen groen

150 gram katoen rood

100 gram katoen oranje

1 haaknaald 3

Basisvierkantje:
Haak 6 lossen en sluit met een halve vaste.

1e toer: Haak 2 lossen, 2 stokjes in het rondje 2 lossen *3 stokjes, 2  lossen*.  Herh 2x van * tot * en sluit de toer met een halve vaste.

2e toer: Maak halve vasten boven de steken tot u in het hoekboogje bent. Haak 2 lossen, 2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes in het hoekboogje. 1 losse, *3 stokjes,2 lossen, 3 stokjes in volgende hoekboogje* Herh. 2x van * tot * en eindig met 1 losse. Sluit de toer met een halve vaste.

3e toer: Maak halve vasten boven de steken tot u in het hoekboogje bent. Haak 2 lossen, 2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes in het hoekboogje. *1 losse, 3 stokjes in volgende boogje, 1 losse, 3 stokjes, 2lossen, 3 stokjes in hoekboogje* Herh van *tot * nog 2x en eindig met 1 losse. Sluit de toer met een halve vaste.

4e toer: Maak halve vasten boven de steken tot u in het hoekboogje bent. Haak 2 lossen,2 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes in het hoekboogje. *1 losse, 3 stokjes in volgende boogje, 1 losse 3 stokjes in volgende boogje, 1 losse, 3 stokjes, 2lossen, 3 stokjes in hoekboogje* Herh van *tot * nog 2x en eindig met 1 losse. Sluit de toer met een halve vaste.
Op deze manier kunt u door haken tot het gewenste formaat. Natuurlijk kunt je ook meer kleuren gebruiken. 

Dit blok haken volgens het basisvierkantje.
1e toer: oranje, 2e,  en 3e   toer: rood, 4e, 5e en 6e toer groen  
Dit blok haken volgens het basisvierkantje.
1e toer: oranje, 2e,  en 3e   toer: rood, 4e, 5e en 6e toer groen.
7e toer: oranje, 8e,  en 9e   toer: rood, 10e, 11e en 12e toer groen.
13e toer: oranje, 14e,  en 15e   toer: rood, 16e, 17e en 18e toer groen.
 Afwerking:
Haak de blokjes volgens schema met groen en halve vasten aan elkaar. 
Haak volgens basisvierkantje om de hele plaid: 1e toer: oranje, 2e,  en 3e   toer: rood. 

Groetjes Klazien

Geen opmerkingen: